Služba spočívá v zavedení a administraci webových stránek domu a diskuzním fóru.
V textu jsou použity pojmy pro SVJ. Pro BD: výbor=představenstvo, vlastník=člen BD, shromáždění=členská schůze.
Výhody:
- rozsáhlé množství informací, které jsou kdykoliv k dispozici,
- možnost diskuze a hlasování na internetovém fóru, např. o různých variantách modernizací,
- výrazné zjednodušení korespondenčního hlasování,
- zvýšení transparentnosti správy, snadná kontrola činnosti správce i výboru,
- rychlá a přehledná elektronická komunikace, možnost okamžité reakce na podněty,
- přístup k citlivým informacím jen po zadání hesla.
Internetové fórum
Do fóra mají přístup jen přihlášení. Lze nastavit zda určité téma vidí jen výbor nebo i vlastníci. Hlasování na fóru nenahrazuje oficiální shromáždění, je to spíše průzkum co vlastníci preferují. Takto lze rychle zjistit optimální variantu (např. jakou barvu mají mít vstupní dveře) a není třeba čekat na shromáždění. Nejdříve obvykle proběhnout diskuze k danému tématu a poté je vytvořena konečná verze, o které se hlasuje.
Funkční ukázka: https://www.kps.cz/domains/kps.cz/rokytka/viewforum.php?f=40, heslo zašlu na požádání.
Galerie ukázek
Další možností je veřejně přístupná galerie – když není třeba diskuze ani přihlašování.
Příklad: byl zájem o modernizaci chodeb tak jsme připravili 3 varianty úprav podlah https://www.kps.cz/zajimave-upravy/ o nichž se pak hlasovalo na shromáždění.
Korespondenční hlasování
Většina vlastníků preferuje korespondenční hlasování, je pro ně pohodlnější, mají dostatek času se seznámit se s tím o čem se hlasuje, výrazně se snižuje problém s usnášenischopností.
Osvědčil se tento postup:
- Sejde se výbor a případně další zájemci (nebo proběhne diskuze na fóru) a projedná se o čem je třeba hlasovat na shromáždění.
- Opravy/modernizace, které mají více variant, se popíší na fóru, kde poté vlastníci mohou zvolit variantu.
- Všechny potřebné podklady k hlasování se dají na fórum.
- Proběhne diskuze vlastníků.
- Po ukončení diskuzí a hlasování o variantách se připraví hlasovací formulář, který se rozešle (e-mailem či poštou) vlastníkům, kteří do něj hlasují a hlasování podepisují. Tento formulář pak posílají zpět.
Vlastníkům, kteří nemají přístup k internetu, jsou předávány informace v tištěné podobě.
V domech, kde většina vlastníků nemá přístup k internetu, není korespondenční hlasování vhodné.
Korespondenční hlasování musí umožňovat stanovy, případně je lze použít kdyby shromáždění bylo neusnášenischopné (zjednodušeno).
Seznam toho co lze umístit na internetové stránky:
Hlavní stránka:
- základní informace o nemovitosti (jméno/název, adresa, výbor, kontakty, bankovní spojení, lokalizace na mapě, foto),
- kontakty na správce, havarijní služby a dispečinky veřejných sítí (voda, kanalizace, elektro, plyn, teplo),
- hlášení závad správci (propojení e-mailu správce a vlastníka),
- ostatní hlášení správci (počty osob, změny úhrad, kontaktů apod. (propojení e-mailu správce).
Základní dokumenty:
- výpis z obchodního rejstříku,
- výpis z katastru nemovitostí,
- stanovy,
- prohlášení vlastníka,
- domovní řád,
- požární řád,
- pravidla pro rozúčtování služeb,
- plánky domu.
Účetnictví a správa:
- vyúčtování jednotlivých vlastníků, přehledy jejich plateb,
- seznam nákladů, faktury, výsledek hospodaření, výpis z účtu, závěrky,
- přehled dlužníků,
- přehled provedených oprav/modernizací (s fotogalerií),
- přehled plánovaných oprav/modernizací,
- revizní zprávy.
Zápisy:
- ze schůzí nebo shromážděn,
- ze zasedání výborů,
- zápisy kontrolních komisí.
Seznamy:
- seznamy vlastníků a nájemců včetně počtu hlášených osob,
- telefonní a e-mailový adresář.
Dokumenty ke stažení:
- vzorové smlouvy,
- vzorové plné moci.
Aktuality:
- sdělení výboru či správce,
- oznámení o konání schůzí výborů a shromáždění,
- diskuze a hlasování, viz výše,